Midtvinters utfordringer under vann

Publisert

OSLO: Tidevannet og en særdeles kald vinter ble en utfordring for Braathen Landskapsentreprenør under arbeidet med Operastranda i Oslo.

Når oppdraget er å bygge en bystrand og tegningene baserer seg på en middelvannstand er ikke tegningene nødvendigvis så godt egnet for å definere hva som til enhver tid er arbeid på land og hva som er arbeid under vann.

At vannstanden på denne delen av kloden i januar og februar vanligvis er betydelig høyere enn middelvannstanden gjorde ikke oppgaven enklere for utførende Braathen Landskapsentreprenør AS, og med store mengder is på toppen av dette var oppstarten i vinter av det utfordrende slaget for entreprenøren.

– Nå jobber vi på spreng for å bli ferdig som avtalt til 24. juni, forteller prosjektleder og landskapsarkitekt i Braathen Landskapsentreprenør, Solveig Elisabeth Skjelbred Torp.

Uavbrutt i Bjørvika siden 2008
Braathen Landskapsentreprenør har satt dype spor etter seg i Bjørvika, og Einar M. Braathen fortalte NAML-nytt i mars 2019 at landskapsentreprenøren fra Ytre Enebakk har vært uavbrutt tilstede i Bjørvika siden 2008. Den saken finner du her.

Siden nyttår i år har Braathen Landskapsentreprenør altså også gått under vann i Bjørvika, og til tider hakket seg gjennom isen for å komme dit. Årsaken til dette er Operastranda; en flunkende ny bystrand i to deler – adskilt av en molo – som nå anlegges sør for Operaen i Oslo.

Prosjektet ble presentert på tu.no 30. mai i år, og den saken kan du lese her.

Midtvinters utfordringer under vann2.jpg
Fotos: Solveig Elisabeth Skjelbred Torp, Braathen Landskapsentreprenør AS

 

90 prosent gjenbruk av stein
– Det er ikke hver dag vi bygger en bystrand, og dermed har vi ramlet borti en del utfordringer i dette prosjektet som ikke er hverdagskost. Den høye vannstanden i vinter var definitivt en utfordring, og isen var heller ikke akkurat lystbetont å hakke løs på hver morgen. Men med planlagt ferdigstilling 24. juni trengte vi hver eneste dag, forteller prosjektleder Skjelbred Torp.

Ved hjelp av et innleid dykkerselskap, redskaper til å knuse isen, tørrdrakter og en hyppig besøkt varmestue kom de seg gjennom vinteren, og de har sakte men sikkert bygget opp stranden fra flere meters dyp til langt forbi flomålet.

– En av de kjekkeste tingene med dette prosjektet har vært gjenbruken av stein. Målsetningen var 90 prosent gjenbruk, og mest mulig kortreist stein. Det har vi klart. Til dels har steinen vært så kortreist at den ikke har reist i det hele tatt. Den er ureist, sier Skjelbred Torp.

Grorudgranitt og røyengranitt
Den lokale steinen – både storgatestein og heller – er den karakteristiske røde grorudgranitten og røykengranitt, og det har vært litt av et detektivarbeid å finne fram til denne steinen. Noe har de funnet på kommunale lagre og hos Oslo havn, noe fant de fram til på Finn.no, og noe ble rett og slett funnet ved hjelp av oppsøkende virksomhet.

– Vi har også «hentet hjem igjen» en del norsk stein fra Danmark til dette prosjektet, blant annet en del iddefjordsgranitt, forteller prosjektlederen.

– Dette er snakk om storgatestein som opprinnelig ble lagt i Danmark, og som nå altså har blitt en del av Operastranda, sier hun.

Svelvik-sand
Sanden til den nye stranden er også kortreist, og ankom den nye bystranden med sandskuten MS Straumvik på selve unionsoppløsningsdagen 7. juni.

– Når det gjelder sanden var oppdragsgiveren krystallklar på at det ikke skulle brukes skjellsand, blant annet for å unngå fremmede arter i habitatet. Her har vi benyttet Svelvik-sand fra den naturlige forekomsten på Hurumlandet, forteller Skjelbred Torp.

Les mer om Svelviks «grå gull» i denne reportasjen fra 2013 i Svelvikposten.

24. juni skal altså den nye Operastranda i Oslo stå ferdig. NAML-nytt ønsker Braathen Landskapsentreprenør lykke til i innspurten.

Midtvinters utfordringer under vann3.jpg
Fotos: Solveig Elisabeth Skjelbred Torp, Braathen Landskapsentreprenør AS