Torsdag 12. mars 2020 er en dato som kommer til å bli husket lenge av de fleste av oss. Da stengte Norge ned, og vi gikk inn i det som skulle utvikle seg til å bli en nesten to år lang pandemi med sterke restriksjoner for hver og en av oss.
Likevel er det nok noen som husker nettopp denne dagen bedre enn andre, og Fredrik Millstein er definitivt blant disse. 12. mars 2020 var nemlig aller første arbeidsdag i det da nystartede anleggsgartnerfirmaet Millstein AS.
- Det var nok en del tanker som gikk gjennom hodene våre den dagen, men pandemien var ikke verre for oss enn for andre. Vi kom oss gjennom det, og er i dag godt etablert i privatmarkedet i Oslo-området med åtte ansatte og en del sommerhjelper, sier han.
Gründerreisen
Veien fram til egen anleggsgartnerbedrift var på ingen måte forhåndsbestemt for den 35 år gamle gründeren fra Grünerløkka i Oslo. Etter å ha fullført anleggsgartnerutdanningen på Sogn (nå Blindern) videregående skole i Oslo, studerte han først for å bli landskapsingeniør ved NMBU. Det viste seg å ikke være riktig valg, og etter litt jobbing her og der samt avtjening av førstegangstjenesten i Gardemusikken gikk han læretiden sin hos Anleggsgartner Sigurd Johannessen AS i Drøbak – hvor han også jobbet de tre neste årene.
Så gikk turen til Italia, hvor han jobbet ett år som gartner før han returnerte til Drøbak og Anleggsgartner Sigurd Johannessen AS. Der ble han værende fram til 2019.
- Jeg trivdes veldig godt i jobben som prosjektleder, men samtidig hadde jeg lyst til å få til noe selv. Når du jobber i en familiebedrift, er det begrenset hvor langt du kan nå. De øverste plassene vil som oftest være forbeholdt dem som eier bedriften. Derfor kom jeg etter hvert til at jeg ville starte min egen bedrift, sier han.
- Jeg liker å ha kontroll og å være den ansvarlige for driften. Som eier er det meg det går ut over om vi gjør noe feil, men det er en situasjon jeg trives veldig greit med. Det jeg imidlertid har kommet til etter hvert er at det blir litt for mange hatter å ha på seg på en gang når man både skal være eier, daglig leder og prosjektleder i ett og samme firma.
- Derfor har jeg nå ansatt en daglig leder som starter 1. januar. De ansatte skal ikke behøve å forhandle lønn med meg. Dessuten trenger jeg etter hvert hjelp på det administrative, sier han.
Gründermedlemskap i NAML
En annen plass Fredrik Millstein har fått hjelp siden starten er hos NAML. Han tegnet tidlig et gründermedlemskap, og etter at dette utløp har bedriften hans nå blitt ordinært medlem i bransjeforeningen.
- Det var Åsmund R Heramb i Gartnerhagen som tipset meg om muligheten for et rimelig gründermedlemskap, og selv om jeg fikk mindre uttelling enn normalt av dette grunnet pandemien har NAML og det utvidede nettverket med BNL og NHO vært nyttige rådgivere blant annet i forbindelse med større kontraktsinngåelser med hovedentreprenører og utbyggere.
- I tillegg mener jeg at alle i bransjen vår må bidra for å få flere lærlinger. Alle innser at vi må ha kompetente mennesker i faget vårt, men disse kommer ikke av seg selv. Det må jobbes systematisk og langsiktig for rekrutteringen til faget, og der gjør NAML en god jobb som det er viktig å støtte opp om, slår han fast.
Granittdekket foran Oslo S
Millstein AS jobber primært mot privatmarkedet, og hovednedslagsfeltene deres er utbyggere og hage- og boligeiere. I utgangspunktet jobber de kun med nyanlegg, men det har etter hvert blitt en liten del skjøtsel i tillegg. Et av prosjektene de nå skal i gang med er utskifting av deler av granittdekket ved inngangspartiet på Oslo S.
- Omtrent 90 prosent av hellene som ligger der i dag er knust, og det må gjøres tiltak nå på grunn av membrandekket. Etter min anbefaling har Bane Nor og hovedentreprenøren Haga & Berg valgt å gå for et kjøresterkt granittdekke på åtte centimeter. Hellene som skal legges er BeerEcoStein Grape Red fra Beer sten i Fredrikstad.
- Det fire centimeter tykke dekket som ligger der i dag er lagt på 80-tallet en gang, og er ikke dimensjonert for lifter med mye punktbelastning. Derfor går vi opp i dimensjoner, sier han.
Fargen på det nye dekket skal være rød, akkurat som dagens dekke. Ifølge Bane Nor skulle dette være kortreist Grorudgranitt, men undersøkelser viste at dekket i stedet var finsk Balmoral. Denne vurderer Millstein som ikke kjøresterk nok.
- Etter en del avveininger på slitestyrke kontra transport har vi landet på indisk stein. Vi kunne også valgt å gå for Finland, som ville gitt et mindre fotavtrykk når det gjelder transporten, men vi velger å gå for den mer slitesterke indiske steinen.
- Når det gjelder størrelsen på oppdraget er dette langt fra den største jobben vi har utført. Vi går for eksempel straks i gang med et prosjekt til åtte millioner, som er omtrent seks ganger så mye som jobben ved Oslo S. Men dette er en jobb hvor vi blir veldig synlige midt i bybildet, hvor det som oftest er de store i bransjen som dominerer.
- Derfor gleder vi oss veldig til denne jobben, avslutter Fredrik Millstein.