Jakten på nye lærlinger starter nå

Publisert

OSLO: For andre året på rad vil rekrutteringsarbeidet i NAML skje digitalt. Utdanningsmessen tautdanning.no vil i løpet av perioden 13. januar til 17. februar rekke over hele landet, og akkurat som i fjor vil fagansvarlig Bjørn Aakerholt promotere anleggsgartnerfaget.

Agder, Vestfold og Telemark 13. og 14. januar, Viken, Oslo og sørlige deler av Innlandet 20. og 21. januar, Rogaland og Vestland 24. til 27. januar, Trøndelag, Møre og Romsdal og nordlige deler av Innlandet 3. og 4. februar, Nordland, Troms og Finnmark 10. og 11. februar og til slutt en ny runde i Oslo og Viken 16. og 17. februar – det er den digitale reiseruten både for fagansvarlig Bjørn Aakerholt i NAML og for den digitale utdanningsmessen tautdanning.no de neste ukene.

Målsetningen for NAMLs deltagelse ved messen er å rekruttere flere lærlinger til anleggsgartnerbransjen.

44.076 klikk og 1.637 tomler opp i fjor
- Vi deltok under denne messen i fjor, og resultatene derfra var såpass positive at vi har valgt å gjenta satsingen i år, forteller Aakerholt.

- I fjor var det alt i alt 44.076 som klikket seg inn på den 20 sekunder lange videoen som var en del av markedsføringsmateriellet vårt i tilknytning til messen, og som også kommer til å bli med oss i år. 1.637 av disse ga tommelen opp og ble sendt videre til den digitale standen vår, hvor de fikk en nærmere innføring i anleggsgartnerfaget og utdanningsløpet fram mot fagbrev. På bakgrunn av denne informasjonen var det så 171 elever som meldte sin interesse og ble kanalisert videre til de ulike skolene rundt omkring i landet.

1+3-løp i nord
29 av de 171 potensielle anleggsgartnerelevene i fjor kom fra Nord-Norge, hvor det som mange vet ikke er noen skoler som tilbyr anleggsgartnerutdanning. Disse 29 elevene fikk en direkte oppfølging i fjor, og Aakerholt og NAML har planlagt en tilsvarende løsning i år.

- Lærlingebehovet i nord er akkurat like stort som i resten av landet, så disse elevene er det viktig at vi plukker opp og får kanalisert videre til bedriftene. Et 1+3-løp er et godt alternativ til det tradisjonelle 2+2-løpet, og det er prøvd ut med helle flere steder i landet, forteller Aakerholt.

Han ser fram til jobben som skal gjøres de neste ukene, og mener at rekrutteringsarbeidet er noe av det viktigste NAML driver med.

Vi trenger flere lærlinger
- Anleggsgartnerbransjen har alle mulige forutsetninger for en kraftig vekst fremover. Byene våre skal tilpasses nye klimautfordringer, det investeres tungt i byrommene rundt omkring, og vi ser at det er en større og større forståelse både i det offentlige og blant private utbyggere for kompetansen anleggsgartnerne sitter på og jobben vi gjør. Utfordringen vår er rekrutteringen.

- Pandemien har forsterket denne utfordringen. Vi ser at flere av medlemsbedriftene våre nå sliter med å få tilbake ansatte eller innleide som flyttet midlertidig hjem under pandemien, og vi trenger et solid påfyll av lærlinger for å kunne ta ut vekstpotensialet vi vil se fremover. Derfor er rekrutteringsarbeidet så viktig

- Jeg kommer til å kontakte skolene rundt i landet fortløpende etter hvert som den digitale utdanningsmessen forflytter seg rundt, og håper at denne satsingen i år vil levere enda bedre tall enn fjoråret, avslutter Aakerholt.