Etableringen har gått overaskende fort sier Bea Rosted som er nestleder i foreningen. - Vi har hatt effektive møter og jobbet på hver vår kant for å få dette til. Til nå har vi blitt enige om navnet Florense og hva vi skal jobbe med, funnet logo, laget hettegensere og buffer og en roll up til promotering. I første omgang blir dette et spleiselag mellom oppstarts bedriftene og NAML, men i fremtiden ønsker vi oss noen sponsorer som kan være med å realisere planene våre slik at flere kvinner rekrutteres, utvikler seg og forblir i bransjen sier Bea som til daglig jobber i Agaia i Oslo. - Vi har allerede fått vår første sponsor legger Silje Grimstad til som har reist fra Narvik og sin bedrift A. Markussen for å være med på promoteringen. - Vestre kom innom standen vår og sa de ville bidra i hvert fall. Vi oppfordrer bedrifter til å bli sponsorer av kvinnenettverket. Det er bare å ta kontakt.
Vaar Havnelid fra Skaaret landskap er en av initiativtakerne bak nettverket og styreleder. Hun trekker fram at et kvinnenettverk kan være godt å ha blant annet for å diskutere utfordringer vi står overfor i hverdagen. - Vi tror ikke det skjer så mange uønskede hendelser lenger, men det kan skje og da kan det være godt å ha noen å dele med og å få støtte fra. Hun sier at passende utstyr og klær er vel så aktuell sak å jobbe med i dag.
Solveig Torp fra Braathen landskap fikk ikke vært med på lanseringen, men svarer på telefonen at Florense har satt seg et hårete mål om å være bransjen i bygg og anlegg med mest fornøyde kvinner. - Vi har allerede en høyere kvinneandel og det hestehodet skal vi også beholde forteller hun videre. I 2025 skal vi arrangere en fagsamling for nettverket. Det er det neste vi skal ta tak i og da vil det være fokus på godt faglig innhold og tid til å bli kjent på tvers av bedrifter sier hun.
Florense har nå en facebook side og du kan følge dem på nyhetsbrev. Søk på Florense på facebook og meld deg inn i gruppa. For å melde deg på nyhetsbrevet kan du skanne QR koden.