Rekruttering 2025

Publisert

I 2025 blir rekruttering en prioritet for Norske anleggsgartnere. Vi trenger gode fagfolk i hele landet og nå skal vi spre entusiasme rundt verdens beste fag!

I år setter vi i gang med en omfattende satsning i sosiale medier. Vi leter etter fire lærlingeambassadører som er gode representanter for faget. De bør være utadvendte og energiske og skal helst representere hele landet og begge kjønn.

Målet med kampanjen er å:

  • Rekruttere flere til å velge anleggsgartnerfaget
  • Vise fram verdens beste fag til flere
  • Nå unge i sosiale medier i deres egne kanaler
  • Nå foreldre gjennom kampanjer

Lærlingeambassadørene får på vårparten en tur til Oslo hvor de blir kjent med hverandre og får opplæring i å lage innhold for sosiale medier av proffene. Vi vil også lage presentasjoner av ambassadørene som skal brukes på Snapchat og TikTok ved oppstart.

Fra august tar ambassadørene over SoMe kanalene. De får en uke hver i måneden hver hvor de skal filme og ta bilder og vise fram hverdagen sin. De sender innholdet til vår samarbeidspartner som klipper til, former innholdet og legger det ut.

Dette blir viktig og kontinuerlig arbeid i tiden framover og vil fortsette i årene som kommer. Vi evaluerer og tilpasser opplegget fortløpende og håper på denne måten i større grad og spre entusiasme rundt anleggsgartnerfaget. Med et budsjett på 150 000 til 200 000 satser vi på organisk innhold mot ungdom og betalte kampanjer rettet mot foreldre. Kampanjene settes inn der vi har medlemsbedrifter med promotering av skolene i nærheten. Bedrifter, regioner eller ikke medlemmer kan øke rekkevidden på kampanjene i sine områder ved egne kostnader og avtaler.

 

Har du en ivrig lærling i din bedrift som er motivert for oppgaven? Send en melding til ida.tindeskog@naml.no