Stisyklingspionerene fra Sogndal

Publisert

Med fokus på kvalitet, sikkerhet og bærekraft har Rekkje Stiutvikling posisjonert seg som en ledende aktør innen stibygging i Norge. Bedriften ble etablert av en lokal terrengsykkelgjeng i Sogndal i 2014, og har for lengst etablert seg som en nasjonal aktør med jobber over hele landet – og med NAML-medlemskap som en viktig basis i hverdagen.

Rekkje Stiutvikling har vært medlem av NAML siden i vinter, og selv om de ikke har brukt medlemskapet særlig aktivt enda er daglig leder Njål Sund tydelig på fordelene.

– NAML-medlemskapet gir oss tilgang til advokathjelp og andre ressurser som er viktige for oss som arbeidsgiver. Vi er store tilhengere av den norske modellen, der både bedrifter og ansatte er organisert. Det sikrer ordnede arbeidsforhold og gir oss en trygghet i hverdagen, sier han.

 

 

Fra dyretråkk til sykkelanlegg

Et av formålene for selskapet er å gjøre sykling tilgjengelig for flere over hele Norge. Med over 40 fullførte pumptracks og omkring ti stiprosjekter over hele landet jobber selskapet kontinuerlig for å bygge sykkelstier og anlegg som gjør det lettere for alle å oppleve sykling på godt bygde anlegg. Gjennom årene har Rekkje opparbeidet seg et solid team med høy kompetanse innen både design, prosjektering og anleggsdrift.

– Vi har personlig erfaring som stisyklister, noe som gir oss en unik innsikt i hva som skal til for å skape gode sykkelopplevelser. Dette skiller oss fra mange andre aktører i bransjen, forklarer den daglige lederen.

Rekkje Stiutvikling har sine røtter i Sogndal, og har hentet navnet sitt fra det lokale navnet på dyretråkk. Alle som har ferdes i skog og mark kjenner til disse stiene, som noen ganger er markante og andre ganger er vanskeligere å oppdage. I Sogndal har disse tråkkene blitt brukt av syklister i årevis, og selskapet ble startet av lokale syklister som alle var aktive i Facebook-gruppen Rekkje Riders, og som ønsket å gjøre sykling mer tilgjengelig.

Njål Sund ble en del av selskapet i 2019, etter å ha jobbet i anleggsbransjen, blant annet med fjell- og tunnelsikring hos Mesta. Siden da har han vært med på å utvikle selskapet til å bli en nasjonal aktør innen stibygging.

 

 

Pumptracks og stier

- Vi bygger stier og sykkelparker i nærheten av skoler, idrettsanlegg og i skog og mark. Vi tar oss av hele prosessen fra A til Å, fra prosjektering og tegning til selve byggingen, sier Sund.

Kundene inkluderer både borettslag, bygdelag, skoler, idrettslag, sykkelklubber og skianlegg, og spesielt de sistnevnte har blitt en viktig gruppe med store oppdrag. Videre teller kundeporteføljen både anleggsgartnere, maskinentreprenører og landskapsarkitekter.

- De store vintersportsstedene investerer betydelige ressurser i all infrastrukturen rundt selve skiløypene, som hytter, hoteller og lignende, og trenger å utvikle tilbudene sine til mer enn bare ski noen vintermåneder i året. Heisene er allerede på plass, og dermed er det ikke så store investeringer som behøves før de kan tilby et nett av spennende, utfordrende sykkelløyper på siden av skibakkene, sier han.

– Vi forsøker å legge stiene våre utenfor skitraseene for å gi en bedre naturopplevelse, samtidig som vi unngår å skape utfordringer for de som prepper skiløypene. Og vi er veldig opptatt av å bruke lokale, stedegne masser som for eksempel morenemasser. Det er mest bærekraftig i et miljøperspektiv, det er billigere, det gir et bedre visuelt inntrykk, og ikke minst gir det en bedre opplevelse for dem som sykler.

Til pumptrackene, som er sykkelbaner bestående av kuler, doserte svinger og hopp hvor man bruker sykkelen til å pumpe for å skape fart, benytter Rekkje Stiutvikling asfalt.

– Det gir mindre vedlikehold og tilrettelegger for bruk både for sykler, skateboard og rullestoler, kort sagt alt som ruller, sier Sund.

 

 

En voksende bransje med konkurranse

Terrengsykling har vokst voldsomt i Norge de siste årene, og selv om markedet ikke er veldig stort er det flere aktører som konkurrerer om prosjektene. Sund mener at Rekkjes erfaring og kompetanse gir dem et konkurransefortrinn.

Selskapet har 13 fast ansatte, og henter inn flere sesongarbeidere om sommeren når etterspørselen er størst. Selv om det er et sesongbasert marked, jobber Rekkje hardt for å holde prosjekter i gang hele året. De har hatt prosjekter fra Tromsø i nord til Farsund i sør, og selv om de fleste av prosjektene deres er på Vestlandet, reiser de ansatte ofte på skiftordning til andre deler av landet.

– Vi prøver å ha prosjekter gående om vinteren, men i fjor slet vi med å holde folk i arbeid på grunn av få vinterprosjekter. I vinter satser vi på mer planprosjektering , bygging av pumptracks og andre typer arbeid som kan tas på skuldersesongen, sier Sund.

– Vi bygger med lokale materialer der det er mulig, men i noen tilfeller må vi importere knust grus for å sikre best mulig kvalitet på stiene. Målet er alltid å skape en overflate som gir en god sykkelopplevelse, avslutter han.

 

Fotos: rekkje.no