- Tanken var at det bare skulle være oss tre, og at vi utelukkende skulle drive med det vi visste vi var gode på, som er innenfor det grønne, sier Martin Barker.
- Men det viste seg fort at det kom andre forespørsler også, og som nystartet bedrift har man jo ikke lyst å si nei til jobber. Så da valgte vi i stedet å styrke oss på den grå delen gjennom å ansette en som kunne utfylle oss tre gründere. Det viste seg å være en smart avgjørelse, og i dag er oppdragsmengden vår omtrent 50/50 mellom det grå og det grønne, sier han.
Oppstartsmedlemskap
Med oppstart i 2022 er Oslogartnerne AS fortsatt en ung bedrift, og NAML har vært med på hele reisen gjennom bedriftens oppstartsmedlemskap.
- NAML-medlemskapet gir oss en trygghet i bunn, spesielt når det gjelder det juridiske. Som oppstartsbedrift med tre likestilte gründere er vi ikke like sårbare som om det bare skulle være én av oss som satt med alt ansvaret, men likevel er det godt å ha hele NHO-fellesskapet med sine ressurser i ryggen gjennom NAML-medlemskapet. Vi har jo først og fremst lyst å jobbe med faget vårt, og ikke alt det som behøves av støttefunksjoner, sier Martin.
Gründer og lærling
Oslogartnerne er sannsynligvis en av få bedrifter hvor en av gründerne faktisk er lærling. Ina Cathrine Glymer har nemlig bakgrunnen sin annet steds fra, og er i dag lærling i bedriften hun selv eier en tredjedel av. Dette betyr også at de er en godkjent lærebedrift.
Faglig er vi kanskje ikke helt likestilte ennå, rent formelt, men dette lasset drar vi sammen, på like vilkår. Og siden vi er tre om dette opplever vi at det er trygt og godt. Vi tar heller ikke noen stor risiko, men bygger stein på stein, sier han.
Driver økonomisk bærekraftig
For å komme i gang med bedriften sin i 2022 tok de tre gründerne opp et lite lån for kjøpe inn det aller mest nødvendige – som trillebår, raker og hekksakser. To biler, en tilhenger og container ble leaset. Det var det de trengte for å kunne utføre det aller første oppdraget.
- Derfra har regelen vært at vi bruker penger fra forrige oppdrag til å kjøpe utstyret vi trenger for å løse det neste. Vi har aldri vurdert å investere mer enn det. Dette tror jeg ikke er unikt for oss. Vi er forsiktige med pengebruken, og opptatt av å drive økonomisk bærekraftig.
I dag leaser de tre arbeidsbiler, og de leier en tomt på hundre kvadratmeter på Nedre Rommen hvor de har to containere med utstyr.
- Kontor trenger vi ikke. Vi deler på de administrative oppgavene, og med bil, telefon og laptop har vi det vi trenger for å administrere bedriften vår, sier Martin.
Valgte bort vintervedlikehold
Som en bedrift med et sterkt grønt fokus er sommeren høysesong. Det betyr imidlertid ikke at vinteren er uten aktivitet. Både steinlegging og snekring holder aktivitetsnivået oppe i månedene med snø og tele.
- I starten tok vi i tillegg en del vintervedlikehold. Det har vi valgt bort til fordel for ferieavvikling om vinteren. Når andre i bransjen kjører brøytebil tar vi familien med oss til varmere breddegrader, og denne kombinasjonen av en litt kortere sommerferie enn det folk flest tar ut og så en lang og god vinterferie fungerer godt både for bedriften, oss gründere og familiene våre, slår Martin fast.
Geografisk beveger Oslogartnerne seg sjelden utenfor bygrensen, selv om det har blitt noen oppdrag i Nittedal og på Kolbotn.
- Tre av oss fire bor innenfor ring 3, og så lenge det er oppdrag nok til oss i Oslo har vi ingen behov for å flytte så langt på oss. Det er stort sett privathager og borettslag vi gjør oppdrag for, som oftest mindre oppdrag av 2-3 dagers varighet, og dette trives vi godt med. Vi kjører i motsatt retning av rushet både om morgenen og ettermiddagen, og vi er såpass dynamiske når det gjelder oppdragene våre at vi kan være fleksible ved hasteoppdrag, avslutter han.
Fotos: Oslogartnernes hjemmeside og Instagram